sâmbătă, 22 noiembrie 2008

Utilizarea NTIC în activitatea didactică . Blogul – o necesitate?

Noile tehnologii de informare şi comunicare ocupă un loc tot mai important în societate, astfel încât s-a pus problema integrării lor în învăţământ. În prezent, majoritatea şcolilor, universităţilor şi centrelor de formare dispune de calculatoare atât pentru nevoile de ordin administrativ cât şi pentru activitatea didactică propriu-zisă.

Folosirea NTIC în învăţământ presupune articularea a trei aspecte complementare: tehnologie, metodologie şi pedagogie. Cu toate că unele cercetări arată că noile tehnologii pot contribui la înnoirea practicilor pedagogice ale profesorilor, acest lucru nu se întâmplă automat şi spontan.

Utilizarea NTIC în activitatea didactică prezintă numeroase avantaje: accesul la resurse didactice şi documentare inaccesibile prin alte mijloace; favorizarea comunicării şi schimbului de informaţii între profesori şi clase; accentul pus pe varietatea modalităţilor de dobândire şi de transmitere a informaţiilor, pe o participare activă a elevilor care sunt invitaţi să-şi exprime părerile personale, să lucreze în echipă şi să realizeze lucrări practice; tehnici de învăţare adaptate fiecărui elev, indiferent de nivelul său, de capacităţile sale cognitive sau de profilul său psihologic.

Limita pe care încerc să o tentez prin demersul meu didactic, cea dintre Galaxia Gutenberg şi Lumea lui Pixel, se materializează prin apariţia inovatoare a blogului.

Blogul (prescurtat de la expresia engleză “web log” – jurnal pe internet) este o publicaţie web ce conţine articole periodice sau/şi cu actualizare neîntreruptă, ce au de obicei caracter personal. Ca regulă, actualizarea blogului constă nu în modificarea textelor existente deja, ci în adăugiri de texte noi, asemenea unui jurnal, toate contribuţiile fiind afişate în ordine cronologică inversă. Acest gen de publicaţii web este în principiu accesibil publicului larg.

Astfel, am încercat să adaptez blogul necesităţilor mele didactice: nevoia de comunicare permanentă. Platforma pe care am “construit” blogul http://grupamijlocieb.blogspot.com este Blogger, una dintre cele mai populare platforme de blogging.

Utilitatea acestui instrument de lucru constă în permanenta legătură ce se creează între cadrul didactic şi părinţi. În triada cadru didactic – copil – părinţi , primul şi ultimul dintre actanţi dialoghează şi converg astfel încât copilul să se dezvolte armonios atât fizic cât şi psihic.

Prezentul blog, http://grupamijlocieb.blogspot.com , reuneşte o parte din activitatea pe care am desfăşurat-o la grupă, cât şi informaţii utile pentru părinţi. Parte a NTIC, acest instrument web de lucru deschide noi valenţe ale conceptului de comunicare dar şi noi căi de acces în “bucătăria” actului educaţional, feedbackul fiind unul imediat.

Nevoia de cunoaştere, de comunicare, deschidere şi stabilire de noi relaţii atât cu părinţii cât şi cu ceilalţi colegi din sistemul educaţional , m-a determinat să utilizez blogul în activitatea didactică.

Aştept ca şi voi, cei care aţi citit acest articol, să vă alăturaţi mie, pentru ca împreună să depăşim limitele dintre cele două galaxii, Gutenberg şi Pixel, galaxii aparent de nealăturat, dar care, prin blog, deschid noi posibilităţi de modernizare a sistemului educaţional.

Un comentariu:

ales121212 spunea...

Bravo Horica,
Mă bucur ca-ţi place ce faci, ceea ce are foarte mare importanţă.
Acesta este portofoliul tau la care poti face oricand referire. Poti adauga şi un CV în care să faci trimitere la activităţile desfăşurate împreună cu noi pe care le găseşti pe http://roinfocds.blogspot.com
Prietenii te citesc şi le place ce scrii.
Mult succes la şcoala !
prof. Sebastian Alexandru